3 tärkeintä luovan alan yrittäjälle: sinnikkyys, sinnikkyys ja sinnikkyys

marras 19, 2020

Ellei Minna Dufton olisi hankkinut monipuolista osaamista, kansainvälisiä kontakteja ja jaksanut sitkeästi hakea rahoitusta, ei dokumenttielokuva jättiaallon surffaajasta olisi syntynyt.

Dokumenttielokuva BIG vs. SMALL kertoo jättimäisiä aaltoja surffaavasta portugalilaisesta naisesta, Joana Andradesta. Toisinaan tuotantoyhtiön perustaminen on tuntunut samanlaiselta taistelulta myös elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja-tuottaja Minna Duftonista. Kuin kohtaisi kerrostalon kokoisen aallon yhä uudestaan ja uudestaan ja painuisi välillä pinnan alle ”pesukoneen” pyöriteltäväksi ilman tietoa seuraavasta hengenvedosta.

– Nyt alkaa jo helpottaa, kun Raggari Filmsin ensimmäinen elokuva on julkaistu, myyty ja lähdössä levitykseen kansainvälisille markkinoille.

Pitkä tie johti yrittäjyyteen elokuva-alalla

Minna Dufton haluaa tehdä nimenomaan dokumenttielokuvia. Matka oman tuotantoyhtiön perustamiseen on kuitenkin ollut pitkä. Dufton kiinnostui dokumenttien tekemisestä jo journalismiopintojensa aikana Englannissa 90-luvulla. Yliopisto-opintojen lopputyönään hän teki dokumentin, joka palkittiin ja vei hänet työharjoitteluun BBC:lle.

Dufton työskenteli pitkään toimittajana Englannin suurimmissa tv-uutishuoneissa. 13 vuoden Englannissa asumisen jälkeen hän palasi Suomeen ja toimittajaksi YLE:lle vuonna 2009.

– Vähitellen aloin tehdä myös käsikirjoittajan ja ohjaajan töitä ja pidempiä kokonaisuuksia. Tunnetuin työni tähän asti on varmaankin Docstop-dokumentti Saara Aallosta.

– Mietin yrittäjäksi lähtemistä pitkään. Olin kerännyt kokemusta useasta isosta alan yrityksestä, ja minulla oli kova tarve päästä tekemään omanlaisia tuotantoja. Kun lisäksi YLE ja muut alan toimijat alkoivat ostaa yhä enemmän ohjelmia ulkopuolelta, yrittäjäksi ryhtymisessä alkoi olla järkeä.

YLE:ltä lähdettyään helmikuussa 2018 Dufton työskenteli aluksi freelancerina, koska halusi nähdä kuinka tuotantoja tehdään riippumattomissa tuotantoyhtiöissä. Hän teki yritysvideoita, kirjoitti lehtijuttuja ja käsikirjoitti realitysarjaa Warner Brosille.

– Dokumentit ja realityt ovat sukulaisia keskenään, joten kiinnosti nähdä, kuinka realityjä tehdään. Minua pyydettiin toimittajaksi Bachelorette Suomi ja käsikirjoittajaksi Supernanny Suomi -realityihin.

Ensimmäisen Suomen Supernanny -kauden ilmestyessä syksyllä 2018 Dufton päätti perustaa yrityksen. Ensimmäinen oma dokumenttielokuva oli suunnitteilla, ja sen tuottamista ja myymistä varten pitäisi olla tuotantoyhtiö.

Tasa-arvo ei toteudu, ellei sitä suunnitella

Minna Dufton

Minna Dufton perusti Raggari Filmsin tammikuussa 2019. Yrityksen liikeideana on tehdä laadukkaita dokumenttielokuvia, jotka tähtäävät ulkomaisille markkinoille.

– Toinen asia, josta olen tosi ylpeä, on vahvasti naisvetoinen tapa toimia. Olen käsikirjoittanut, ohjannut ja tuottanut ensimmäisen dokumentin, ja tarkoituksena on, että myös seuraavan käsikirjoittaisi ja ohjaisi nainen.

Dufton suunnittelee, että tuotantotiimissä voisi olla jatkossakin puolet naisia ja puolet miehiä. Alalla on perinteisesti vähemmän naisia kuin miehiä. Tärkeää on tietenkin myös se, ketkä päätyvät kameran eteen.

– Jotta tasa-arvo alalla toteutuu, se pitää suunnitella. Ensimmäisen dokumenttini päähenkilö ja myös toinen päähenkilö ovat naisia. Maailmalla halutaan nyt kovasti naisvetoisia dokumenttielokuvia naisiin liittyvistä aiheista, ehkä siihen on syynä tämä MeToo-kampanjan jälkeinen aika.

Pääasia on silti tehdä laadukkaita sisältöjä, jotka myyvät. Se on erityisen tärkeää, koska dokumenttielokuvien tekemistä ei ole yleensä pidetty kovin kannattavana puuhana, sanoo Dufton.

– Sitä on pidetty vähän kilttien ihmisten puuhastelua, jossa filmi toteutetaan, vaikkei siitä saataisikaan rahaa. Sitä olen aktiivisesti lähtenyt muuttamaan.

Tutkimustyö ja kontaktit auttoivat kansainvälistymään

BIG vs. SMALL -elokuvan kotimaan ensi-ilta oli syyskuussa. Ulkomaan festivaalikierroksen jälkeen dokumenttia myydään tv- ja digitaalisille kanaville ympäri maailman. Yhteistyökumppanina filmin levittämisessä on australialainen myyntiagentti.

Uusi, pieni ja suomalainen tuotantoyhtiö on päässyt tähän pisteeseen varsin nopeasti, minkä Minna Dufton näkee johtuvan sekä tiiviistä tutkimustyöstä että laajasta kontaktiverkostosta alan kansainvälisiin toimijoihin.

– Teen tosi paljon analyysiä, tutkimustyötä siitä, mikä missäkin päin maailmaa vetää hyvin ja miksi.

Keskustelen paljon alan ihmisten, muun muassa kansainvälisten levittäjien kanssa siitä, millaisia sisältöjen tulisi olla, että niitä voi levittää muihin maihin. Asioita ei voi näyttää samalla tavalla esimerkiksi USA:ssa tai Kauko-Idässä kuin meillä Suomessa.

Kesällä 2019 Raggari Films osallistui ainoana suomalaisena yrityksenä alan messutapahtumaan Ranskassa.

– Sieltä sain hurjan paljon kontakteja, joiden kanssa pidän yhteyttä edelleen. Uskon, että olen päässyt näinkin pitkälle jo pelkästään sen ansiosta, että uskalsin lähteä sinne.

Ensimmäisen elokuvan tuotantotiimi oli tarkoituksella kansainvälinen. Suomalaisten tekijöiden lisäksi mukana olivat esimerkiksi toinen kuvaaja Australiasta, toinen äänittäjä ja aputuottaja USA:sta.

– Siten pystyin varmistamaan, että tuotantoon tulee aidosti kansainvälisiä vaikutteita. Englanninkielisiin maihin ei ole ihan helppoa tähdätä suomenkielisellä sisällöllä, vaikka eksotiikka ehkä pureekin.

Tämän vuoden maaliskuussa Minna Dufton nostettiin yhdeksi 50 kiinnostavimmista tuottajista alan MIPTV ja MIPDOC -tapahtumassa. Sieltä löytyi myös kansainvälinen levittäjä, joka on tarjonnut seuraavaa tuotantoa Raggari Filmsille.

Ensimmäinen elokuva on riskiprojekti ja start-up

Minna Dufton

Dufton vertaa ensimmäisen elokuvan tekemistä start-up-yritykseen, jossa on ensin investoitava, jotta saa aikaan näyttöjä. Toistaiseksi yrittämisen suurin haaste on ollut rahoituksen saaminen ensimmäiselle elokuvalle. Se on yleisemminkin ongelma luovilla aloilla, joiden ansaintalogistiikkaa rahoittajat eivät tunne.

– Onhan se riskiprojekti. Rahoittajan olisi helpompaa myöntää rahoitusta esimerkiksi aloittavalle autovuokraamolle autojen ostamista varten.

Alalta ei saanut rahoitusta tuotantoon, ei Elokuvasäätiöltä, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskukselta tai YLE:ltä – vaikka YLE ostikin dokumentin jälkeenpäin julkaistavakseen.

– Olen ymmärtänyt, ettei esimerkiksi Elokuvasäätiö myönnä kovin herkästi tukea aloittaville yrityksille. Se on harmi, koska Suomessa on paljon taitavia tekijöitä, jotka pystyisivät kansainvälisen tason tuotantoihin. Monet jäävät ehkä odottelemaan vuosiksi, että rahoitus järjestyisi, ja näkevät tosi paljon vaivaa tukihakemusten kanssa, jotka eivät mene läpi.

– Mielestäni dokumenttielokuva kaipaisi samanlaista panostusta kuin peliala on saanut Suomessa: tukea ja investointeja myös aloittaville yrityksille. Tämä vaatisi vielä sijoittajien perehdyttämistä alaan ja eri tuotanto- ja ansaintamalleihin, jotta toiminta tulisi tutummaksi muun muassa yksityisille rahoittajille.

Niitä, jotka kiskaisevat turvaan ison aallon pyörityksestä

Rahoitus löytyi Finnveralta, lainan ja alkutakauksen muodossa. Business Finlandin innovaatiosetelin avulla tehtiin levittäjäkartoitus myyntien onnistumiseksi. Syksyllä 2020 Raggari Films sai Business Finlandin Tempo-kansainvälistymisrahoituksen ensimmäisenä dokumenttien tuottajana Suomessa.

– NewCo Helsingiltä olen saanut alusta asti paljon apua käytännön asioihin. On hienoa, että Helsingillä on tällainen palvelu yrittäjille. NewCosta on myös neuvottu muita tahoja, jotka auttavat.

Raggari Films on muun muassa saanut yrityskummin Suomen Yrityskummeilta. Ely-keskuksesta on löytynyt konsultti, jonka kanssa keskitytään rahoituksen hakuun.

– Kaikista näistä saa sitä apua, miten aloitteleva yrittäjä pääsee erilaisten töyssyjen yli.

– Yrittämisessä on hienoa se, että ensimmäisen elokuvani on valmis, se on julkaistu ja se on lähtenyt nousukiitoon maailmalla. Olen pystynyt toteuttamaan sen mitä aioinkin.

Aloittavaa yrittäjää ja erityisesti luovan alan yrittäjää Minna Dufton neuvoo: Älä anna periksi.

– On tosi tärkeää, että yrittäjälle kehittyy kyky ottaa vastoinkäymiset ohimenevinä asioina. Ei sillä ole väliä, kuuleeko jonkun sanovan ei ensimmäisen tai 20. kerran. Kasvata sinnikkyyttä, mutta muista myös pitää hyvää huolta itsestäsi, ettet uuvu. Kerää tukijoukkoja ympärillesi. Kun vastassa on se iso aalto, pitäisi aina olla turvana joku, joka voi vetäistä sinut pinnalle.

Teksti: Anne Penttilä, kuvat: Ville Rinne

Lisää uutisia

Capoeira on Magno Lopesille intohimo ja työ

Voivatko yhdistys ja yritys elää rinnakkain toisiaan tukien? Suomen Capoeiraliittoa ja saman alan yritystä pyörittävä Magno Lopes uskoo näin. Leveästi hymyilevä mies pyörii villisti ilmassa ja heittää ihailtavan hallittuja voltteja. Välillä Magno Lopes seisoo yhden...

Helsingin kuuluisin kenkäkauppa on pärjännyt sitkeydellä

Alppilan Kengän omistaja, Harri Hasa, on kokenut viiden vuosikymmenen aikana lamat, finanssikriisit ja pandemian. Näin 73-vuotias kauppias on selvinnyt haastavalla yrittäjäpolullaan. Helsingin Porvoonkadulla sijaitsee 56-vuotias kivijalkaliike, joka on jo legenda. Ja...

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...