Helsingin kuuluisin kenkäkauppa on pärjännyt sitkeydellä

kesä 2, 2022

Alppilan Kengän omistaja, Harri Hasa, on kokenut viiden vuosikymmenen aikana lamat, finanssikriisit ja pandemian. Näin 73-vuotias kauppias on selvinnyt haastavalla yrittäjäpolullaan.

Helsingin Porvoonkadulla sijaitsee 56-vuotias kivijalkaliike, joka on jo legenda. Ja niin on sen omistajakin. Harri Hasa on pyörittänyt Alppilan Kenkää vuodesta 1978, jolloin hän osti perheyrityksen vanhemmiltaan.

– Työskentelin kenkäkaupassa nuoresta pojasta lähtien ja opin siinä sivussa paljon myymisestä ja  kenkäalasta. Isä maksoi minulle hiukan parempaa palkkaa, jotta en karkaisi muualle. Se ilmeisesti tepsi, koska tässä ollaan vieläkin, 73-vuotias Hasa toteaa huvittuneena.

Helppoa tietä Harri ei ole valinnut. Viisitoista vuotta sitten Alppilan Kengällä oli vielä kolme liikettä ja yli miljoonan euron liikevaihto. 1990-luvulla taloutta ravisteli lama ja vuonna 2007 finanssikriisi. Harrin oli luovuttava kahdesta liikkeestä ja henkilökunnasta. Nyt hän on ollut yksinyrittäjä jo liki kymmenen vuotta.

– Kaksi kertaa olen menettänyt asuntoni, mutta koskaan yritykseni ei ole mennyt vielä konkurssiin. Olen halunnut maksaa velkani ja kuluni aina tunnollisesti.

Sisukkuuden puutteesta Harria ei voi moittia. Kun pandemia pakotti asiakkaat pari vuotta sitten kotiin ja yrityksen tulos ajautui jälleen kerran vaakalaudalle, Harri joutui sulkemaan liikkeen kuukaudeksi. Pian hän kuitenkin päätti pitää liikettä auki vaikka yhdelle asiakkaalle kerrallaan.

Kenkäkauppansa ikkunaan Hasa kiinnitti isot keltaiset mainokset, joissa luki vetoavasti ”Pelasta Alppilan Kenkä”. Kaikkea oli yritettävä.

– Se tehosikin hyvin ja sai helsinkiläiset tulemaan joukolla ostoksille. Olen kiitollinen jokaiselle asiakkaalle, joka haluaa pitää pieniä kauppoja pystyssä.


Yrittäjän toive: pienemmät kulut

Viime vuosina pieniä kivijalkapuoteja on kaatunut muutenkin kuin pandemian takia. Monet kuvittelevat tämän johtuvan verkkokaupan yleistymisestä, mutta Harrilla on asiasta toisenlainen teoria.

– Eniten hallaa kivijalkaliikkeille tekevät Prisman ja Citymarketin kaltaiset hypermarketit. Ja ymmärrän asiakkaita: onhan kenkiä ja vaatteita helppo ostaa ruokaostosten lomassa. Meille pienyrittäjille tämä on kuitenkin vähän huonompi homma. Ja kyllä siinä kärsivät kuluttajatkin, kun tuotevalikoima yksipuolistuu.

Harri on pitänyt Alppilan Kengän valikoiman monipuolisena seuraamalla tiiviisti asiakkaiden toiveita ja maailman kenkätrendejä.

– Korkokenkien menekki on vähentynyt. Naiset yhdistelevät lenkkareita nyt juhlamekkojen kanssa ja niitä käytetään myös työkenkinä eri palvelualoilla. Siksi olen itsekin kasvattanut lenkkareiden osuutta.

Harri uskoo, että jos yrittäjyyden kulurakennetta muokattaisiin, yrittäjillä olisi paremmat edellytykset menestyä.

– Työnantajakulut voisivat olla alle viiden ihmisen yrityksissä pienemmät. Se kannustaisi pienyrittäjiä palkkaamaan työvoimaa, joka puolestaan sataisi valtion kassaan verotuloina. Pääkaupunkiseudulla pienituloisten palkkoihin pitäisi saada muutenkin korotuksia, jotta ihmisillä olisi enemmän ostovoimaa ja raha pysyisi liikkeessä. Siitä hyötyisivät lopulta kaikki.


Uusia asiakkaita ja ideoita kivijalkapuodeille

NewCo Helsingin yritysneuvoja, Timo Suokas on samaa mieltä pienyrittäjien kannustamisen tärkeydestä.

– Alle kymmenen hengen mikroyritykset ovat merkittäviä työllistäjiä Suomessa. Ne myös pitävät vaikeiden aikojen keskelläkin kiinni henkilökunnastaan, eivätkä irtisano työntekijöitään helposti. Siksi pienet yritykset ansaitsisivat kaiken tuen, Suokas pohtii.

Timo Suokas

Yritysneuvoja Timo Suokas.

Pandemia on viimeisen parin vuoden aikana ajanut Alppilan Kengän tavoin monet kivijalkaliikkeet ahtaalle. Suokas näkee, että Harri Hasa on toiminut viisaasti ottaessaan kaikki keinot käyttöön myynnin ylläpitämiseksi.

– Yrittäjän on oltava hereillä ja markkinoitava tuotteitaan ennakkoluulottomasti. Pelasta Alppilan Kenkä -kampanja on hyvä esimerkki siitä, että markkinoinnissa kannattaa käyttää luovuutta. Ei riitä, että yritys on somessa ja netissä. Tärkeämpää on miettiä, kuinka siellä ollaan ja miten herätetään ihmisten huomio.

Pitkän linjan kivijalkaliikkeiden suurin haaste on usein liiketoiminnan kehittäminen ja uusien asiakkaiden saaminen. Timo Suokas muistuttaa yrittäjäkonkareitakin verkostoitumisen tärkeydestä.

– Vaikka vaihtaisi ajatuksia aivan toisen alan yrittäjän kanssa, sieltä saa omaankin toimintaan aina jotain ideoita, vertaistukea ja uudenlaista intoa työhön.

NewCo Helsinki järjestää yrittäjille säännöllisesti tapahtumia, joissa on mahdollisuus saada ja jakaa tietoa, mutta ennen kaikkea verkostoitua muiden yrittäjien kanssa. Tutustu tuleviin tapahtumiin tapahtumakalenterissamme.

Lisää uutisia

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...

Nuoren yrittäjän unelmakauppa

22-vuotias Arzo Khan toteutti haaveensa ja perusti muodin verkkokaupan, josta ei blingblingiä puutu. Miksi kaikki kivannäköiset vaatteet ja korut maksavat aina niin paljon? Arzo Khan pohti jo pari vuotta sitten. Muotia aktiivisesti seuraavan helsinkiläisen mielestä...