Ketterästi kansainvälisille markkinoille

joulu 4, 2020

Miten ulkomaalainen startup-yrittäjä on saanut liiketoiminnan käyntiin Suomessa? Nigerialainen Kelvin Chiedozie Chikezie kertoo kokemuksistaan.

Minne kaikki ovat kadonneet? Suomen sulkeutuminen heinäkuun ajaksi tuli täytenä yllätyksenä Digital Growth Boostin perustajille, nigerialaiselle Kelvin Chiedozie Chikezielle ja indonesialaiselle Paramartha Sajjana Narendradhipalle. Yrittäjien suunnitelmat menivät uusiksi, kun asiakkaat katosivat kesämökeilleen.

Suomi yllätti myös toisella tavalla Instagram-näkyvyyden kasvattamiseen keskittyvän digimarkkinoinnin startup-yrityksen vuonna 2019 perustaneet ystävykset.

– Tarjolla on ollut uskomattoman paljon apua: yritysneuvontaa, tapahtumia, materiaaleja, työtiloja, startup-yhteisö. Tuntuu siltä, että kaikki haluavat auttaa meitä menestymään. Helsinki on upea paikka kasvuyrittämiseen, kertoo toimitusjohtaja Kelvin Chiedozie Chikezie innostuneena.

Yrittäjä korostaa oman aktiivisuuden ja verkostojen voimaa. Verkostoja miehet rakensivat jo vuonna 2018 työskennellessään nuorten johtajuusjärjestö AIESECIN Suomen toimistolla markkinointitehtävissä ennen yrittäjiksi ryhtymistä.

– Kävimme kaikissa mahdollisissa tapahtumissa ja tutustuimme ihmisiin. Toimimme vapaaehtoisina ja sanoimme aina ’kyllä’. Uudet ystävämme, joista monet ovat startup-yrittäjiä, auttoivat meitä yrityksen perustamiseen liittyvissä käytännön asioissa. Kirjanpitäjä ja lakimieskin löytyivät tuttavien kautta, sanoo Chikezie.

Lisäarvon tuottamista ihmisille

Kelvin Chiedozie Chikezie ja Paramartha Sajjana Narendradhipa

Idea yrityksen perustamiseen syntyi palkkatöiden lomassa, kun Chikezie ja Narendradhipa lähes kolminkertaistivat kolmessa kuukaudessa AISECin Instagram-tilin seuraajien määrän Suomessa. He saivat testata prototyyppinsä toimivuutta myös muiden maiden AIESEC-organisaatioissa ja tulokset olivat kolme kertaa arvioitua paremmat.

– Ymmärsimme, että ideassamme on mahdollisuus kannattavaan liiketoimintaan. Kävimme päivät töissä ja illat sekä yöt kirjoitimme liiketoimintasuunnitelmaa. Puhuimme suunnitelmistamme avoimesti ja keräsimme palautetta, muistelee Chikezie.

Kelvin Chiedozie Chikezie kertoo olevansa luonteeltaan yrittäjähenkinen. Hän kirjoittaa jatkuvasti uusia ideoita muistikirjaansa ja työstää eteenpäin niitä, jotka tuntuvat kehityskelpoisilta.

– Rakastan ongelmien ratkaisemista ja yrittäjänä saan tehdä sitä päivittäin. Yrittäjänä voin myös tutkia ja hyödyntää koko potentiaaliani paremmin kuin palkkatöissä. Minulle on tärkeää, että voin tuottaa lisäarvoa muille ihmisille ja auttaa heitä. Liiketoimintaan liittyy aina raha, mutta uskon, että se tulee seurauksena näistä kahdesta, sanoo Chikezie.

Kelvin Chiedozie Chikezie

Oma asenne ratkaisee

Vaikka apua on tarjolla, yrityksen perustamiseen vieraassa maassa liittyy monenlaisia mutkia. Kelvin Chiedozie Chikezie myöntää alkuvaiheen olleen stressaava.

– Kielimuuri, suomalaisen henkilötunnuksen saaminen ja pankkitilin avaaminen aiheuttivat päänvaivaa. Ilman suomalaista henkilötunnusta on aika kädetön.

Positiiviseen tapaansa mies kuitenkin lisää, että kaikki riippuu omasta asenteesta. Hän ei koe kohdanneensa suuria haasteita, vaan ennemminkin asioita, jotka yrittäjämäiseen tapaan hoidetaan pois päiväjärjestyksestä yksi kerrallaan.

Digital Growth Boostin liiketoiminta pyörii mukavasti ja Chikezie nostaa esiin saavutuksen, josta on erityisen ylpeä.

– Ennen ensimmäisen yrittäjävuoden päättymistä meillä oli jo maksavia asiakkaita ympäri maailmaa Yhdysvaltoja ja Iso-Britanniaa myöten. Nyt haluamme kääntää kasvun jyrkkään nousuun, skaalata edelleen kansainvälisesti ja rekrytoida lisää tekijöitä tiimiimme.

Yrittäjyys on opettanut Kelvin Chiedozie Chikezielle, että omaan liikeideaan ei kannata suhtautua liian tunteellisesti ja markkina täytyy pitää aina mielessä.

– Älä rakastu sokeasti omaan liikeideaasi. Jos markkinoilla ei ole kiinnostusta, unohda se ja siirry seuraavaan. Älä käytä liikaa aikaa tuotteen tai palvelun hiomiseen ja suunnitelmien tekemiseen. Siirry nopeasti testaamaan.  Pidä aina iso kuva mielessä, mutta pilko siihen johtava polku pieniin, konkreettisiin osiin, sanoo Chikezie, joka osaa nyt myös varautua Suomen kesälomakauteen.

Lisää uutisia

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...

Nuoren yrittäjän unelmakauppa

22-vuotias Arzo Khan toteutti haaveensa ja perusti muodin verkkokaupan, josta ei blingblingiä puutu. Miksi kaikki kivannäköiset vaatteet ja korut maksavat aina niin paljon? Arzo Khan pohti jo pari vuotta sitten. Muotia aktiivisesti seuraavan helsinkiläisen mielestä...