Ulkomaiset matkailijat olivat Jutta Kuuren yritykselle pitkään tärkeä kohderyhmä. Sitten tuli pandemia, joka pakotti Taiga Colorsin muutokseen. Nyt Jutta Kuuren tavoitteena on myydä sisustustekstiilejä ja tilasuunnittelua yrityksille.
Viimeiset yhdeksän vuotta ovat olleet Jutta Kuurelle ja Taiga Colorsille tunteiden vuoristorataa. Niin pitkään Kuure on luotsannut kivijalkamyymäläänsä Helsingissä: ensin vaihtuvissa pop up -tiloissa, sitten omassa liikkeessään Unioninkadulla. Vauhdikkaimpina matkailuvuosina sijainti oli täydellinen: asiakkaat kävelivät Helsingin sataman suurista risteilijälaivoista suoraan Taiga Colorsin värikkään näyteikkunan ääreen ja astuivat sisään.
– Nautin kivijalkaliikkeen pitämisestä, mutta pandemia ja liikkeen ulkopuolella jyllänneet katuremontit tekivät yritystoiminnasta vaikeaa. Minun oli pakko sulkea liike ainakin toistaiseksi. Verkkokauppa jatkaa toki entiseen malliin, Kuure kertoo
Kotimaiset, laadukkaista materiaaleista valmistetut sisustustekstiilit ovat olleet alusta saakka Taiga Colorsin päätuote. Niiden kuoseihin Kuure on saanut ideoita muun muassa kotikaupungistaan Helsingistä, luonnosta sekä ilmailu- ja avaruusteemoista.
– Kun aloitin yrittäjänä 18 vuotta sitten, työskentelin ensin valokuvaajana. Koen, että olen palaamassa takaisin juurilleni nyt, kun liike ei sido minua, vaan voin käyttää enemmän aikaa suunnitteluun ja markkinointiin.
Kuluttajille Taiga Colorsin tuotteet ovat tarjolla yhä verkkokaupan kautta, mutta tavoitteena on tulevina vuosina panostaa yhä enemmän yritysmyyntiin. Taiga Colorsin sisustustyynyjä, akustiikkalevyjä, tapetteja ja valoverhoja löytyykin jo suurlähetystöistä, Puolustusvoimien tiloista, ministeriöistä ja hotelleista.
– Taiga Colorsin tuotteet sopivat hyvin julkisiin tiloihin, sillä ne kestävät kulutusta ja ovat helposti puhdistettavia.
Jokainen yritys tarvitsee strategian
Käytännössä siirtyminen kuluttajamyynnistä b2b-myynnin puolelle ei tapahdu kuitenkaan hetkessä. Business Helsingin yritysneuvoja Eveliina Heinonen korostaa Taiga Colorsin tapauksessakin strategian luomisen merkitystä. Jokainen yritys tarvitsee selkeän vision ja suunnitelman.
– Se ei vaadi teoreettista ja vaikeaa analyysiä. Paperi ja kynä riittävät luonnosteluun. Tärkeintä on tehdä valintoja ja keskittyä niiden toteuttamiseen. Liiketoiminnan on oltava yrittäjälle kannattavaa.
Strategian pohjaksi on hyvä kartoittaa liiketoimintamahdollisuuksia, seurata markkinatrendejä ja pyrkiä ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja käyttäytymistä.
– B2b-puolellakin on pohdittava ensisijaisesti, mitä asiakas haluaa. Rakenna sitä, mitä voit myydä. Älä sitä, mitä itse haluaisit toteuttaa. Jos jokin liiketoimintamalli ei toimi, muuta suunnitelmaa. Keskustele asiakkaiden kanssa ja kehitä tuotteitasi saamiesi palautteiden pohjalta, Eveliina Heinonen kehottaa.
Kilpailija-analyysiä on kätevä tehdä netissä tai muiden yrittäjien kanssa keskustelemalla.
– Tutki tarjolla olevia palveluja ja tuotteita: kuinka helposti ne löytyvät, mitä ne maksavat ja missä kanavissa firmat itseään markkinoivat. Näin saat paljon arvokasta tietoa, jota voit hyödyntää liiketoimintasi kehittämisessä.
Kaikesta ei tarvitse selvitä yksin. Business Helsingin kautta yrittäjien on mahdollisuus varata aika yritysneuvontaan, mutta hyödyntää myös laajaa asiantuntijoiden verkostoa, joka koostuu Helsingin Uusyrityskeskus ry:n jäsenistä. Ensimmäinen asiantuntijakontakti on maksuton. Tämän jälkeen yrittäjä voi sopia asiantuntijan kanssa jatkosta ja hinnoista.
Tarinallisuus avuksi markkinoinnissa

Jutta Kuure
Pitkän linjan yrityksenkin on hyvä muistella välillä juuriaan: mistä kaikki alkoi? Mikä on yrityksen tarina?
Jutta Kuuren rakkaus värikkäisiin tekstiileihin ja kuviin käynnistyi vuonna 2007 Borneosta, jonka luonto ja ihmiset tekivät häneen vaikutuksen. Trooppinen sademetsä poiki ensin valokuvanäyttelyn ja pian laukkumallistoon, joka kantoi nimeä Borneo Colors.
Viisi vuotta myöhemmin värit löytyivät lähempää, Suomen luonnosta ja urbaanista kaupunkimiljööstä. Syntyi Taiga Colors, jonka arvot pohjautuvat vastuullisuuteen ja ekologisuuteen. Jutta tietää tuotteiden koko matkan, sillä ne valmistetaan Suomessa.
– Tarinallisuutta kannattaa hyödyntää myös markkinoinnissa. Nettisivuilla olisi hyvä kertoa yrityksen syntyprosessin lisäksi tuotteiden tarina: mikä tekee niistä niin erityisiä ja miksi asiakkaat haluavat niitä ostaa. Yrityksen vakuuttavuus lisääntyy heti, kun nettisivuilla on listattuna tärkeimpiä referenssiasiakkaita, Eveliina Heinonen muistuttaa.
Jutta Kuure on valmis yrityksensä kehittämiseen.
– Uskon Taiga Colorsin brändiin ja näen siinä valtavasti kasvupotentiaalia. Minulla on hyvät asiakas- ja yhteistyöverkostot ja uusia ovia on jo avautunut kivijalan sulkeuduttua. Odotan innolla, mitä tämä uusi vaihe tuo tullessaan.
Haluaisitko sinä jalostaa ja muokata yrityksesi liiketoimintaa? Varaa aika Business Helsingin yritysneuvonnasta ja hyödynnä mentorointipalveluja.