Korona synnytti uudenlaista yritystoimintaa

syys 28, 2020

Kun korona iski keväällä, alkoi digitalisaatioasiantuntija Emmi Siitari saada yhteydenottoja pienyrittäjiltä, joiden asiakkaat katosivat. – Liiketoiminta pitäisi siirtää verkkoon, ja äkkiä. OmaDigiOpas syntyi neuvontapalveluiden tarpeesta.

Keväällä iskenyt koronapandemia seurauksineen vei elannon usealta pien- ja yksinyrittäjältä, kun asiakkaat eivät enää voineet tai uskaltaneet tulla. Emmi Siitarin erikoisalaa on liiketoiminnan luominen verkkoon, myyntipolkujen ja verkkotyökalujen rakentaminen, joten hän alkoi saada yhteydenottoja tutuilta yrittäjiltä, esimerkiksi joogasalin pitäjältä tai ekohoitolatoimintaa harjoittavalta yrittäjältä.

– He kysyivät, mitä heidän oikein pitäisi tehdä, kun toimintaa pitäisi saada nopeasti verkkoon, tai muuten liiketoiminta loppuu kokonaan. Neuvoin puhelimessa, mitä digitaalisia työkaluja yrittäjä voisi ottaa käyttöön ja millaisen digistrategian hän voisi luoda yritykselleen. Opastin esimerkiksi sähköpostitusohjelman käyttöönottoa, tai miten voi pitää tunteja YouTubessa.

Siitari keskusteli neuvonnallisten verkkosivujen tekemisestä kollegansa Ansgar Frankenbergin kanssa, jonka erikoisalaa ovat verkko-oppiminen ja erilaiset alustat. Syntyi idea, että kysyjien tarvitsema tietotaito voitaisiin tarjota ja skaalata samalla laajemmallekin joukolle botin kautta.

Syntyi OmaDigiOpas.fi-verkkosivusto ja Robin-botti, jonka puheille pääsee kuka tahansa. Robin kartoittaa lähtötilanteen kysymyksillä ja kertoo, mitkä voisivat olla hyviä työkaluja kysyjän tarpeisiin.

– Tavoitteena on, että Robin opastaa kysyjää vaihe-vaiheelta ja hyvinkin pitkälle, miten vaikkapa käytetään jotain ohjelmaa, esimerkiksi otetaan käyttöön Zoom-verkkokokousohjelma, tai luodaan oma läsnäolo verkossa. Saimme botin suunnitteluun liiketoiminnan kehittämisavustusta, jota Business Finland tarjosi koronan takia.


Yrittäjälle tarjolla maksutonta apua digiloikan tekemiseen

Sivustolla on myös neuvonnallisia blogitekstejä, ja jatkossa Robin-botin tarjoama käyttöoppaiden sarja kasvaa oppailla, jotka ammentavat aidoista asiakkaille toteutetuista digitalisointistrategioista. Luonnollisesti anonyymisti, ja ilman liikesalaisuuksiksi luokiteltavia tietoja.

Digitalisaation mahdollistava tieto on jatkossakin tarjolla kaikille halukkaille maksutta, sanoo Siitari.

– Missiomme on luoda botti ja sivusto, joka opastaa mahdollisimman suurta joukkoa digiloikan ottamisessa, erityisesti niitä pienyrittäjiä ja yrityksiä, joissa digiloikka on otettava itse. Verkossa on tarjolla valtava määrä ohjelmia ja työkaluja, ja meidän palvelumme on ohjata kävijä juuri niiden pariin, jotka voisivat hyödyntää hänen omaa liiketoimintaansa.

Kun on asiantuntija tukena, digiloikka on helpompi ottaa sellaisellekin yrittäjälle, jota digiasiat eivät ole aiemmin kiinnostaneet tai jonka toimintaa digitalisaatio ei ole tuntunut juuri koskettavan.

– Neuvoin puhelimessa erästä yrittäjää päivittämään nettisivujaan. Sain häneltä jälkeenpäin viestiä, että tuli tosi voimaantunut olo, kun huomasi, etteivät nämä asiat niin vaikeita olekaan ja ne osaa tehdä itse. Moni innostuukin miettimään, mitä muuta verkkoon voisi kehittää, kertoo Siitari.

Yritys ei myy kaloja vaan opettaa kalastamaan

Omadigiopas.fi-brändille perustetaan yritys tänä syksynä. Sen ansaintalogiikka syntyy henkilökohtaisesta palvelusta.

– Maksullisessa palvelussa asiakasyrityksille luodaan digitalisoitumisstrategia, koulutetaan yrittäjää tai organisaation henkilökuntaa sekä räätälöidään digioppaat, jotka auttavat viemään strategiaa käytäntöön.

– Ajatuksena on, ettei anneta kaloja vaan opetetaan kalastamaan eli opetetaan yrittäjää toimimaan itse digitaalisten työkalujen avulla.

Uusi tuote on Omadigiseteli, joita esimerkiksi jokin organisaatio voi ostaa ja antaa eteenpäin sellaisille tahoille, jotka tarvitsevat apua digitaalisten toimintojen luomisessa ja käyttämisessä. Yksi seteli oikeuttaa 10 tuntiin henkilökohtaista opastusta.

Toinen vaihtoehto on, että organisaatio voi tukea apua tarvitsevia digiloikassa ryhtymällä sponsoriksi luotaville oppaille.


Digitaalisia palveluita hyvinvoinnin tueksi

Siitarin ja Frankenbergin lisäksi yrityksen osakkaaksi tulee Tuula Styrman, jonka erikoistumisalaa ovat vuorovaikutus ja digipalvelumuotoilu. Hän on hyvinvointialan ammattilainen, jonka kautta yrityksen yhdeksi osa-alueeksi tulee OmaDigiTerveys-palvelu.

Se tuo esille verkon digitaalisia hyvinvointipalveluita, joita käyttäjät voivat hyödyntää, ja voi myös auttaa hyvinvointialan yritystä linkittämään omia palveluitaan kasvavaan sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjoajien joukkoon.

Yritykseen rekrytoidaan freelance-sopimuksin eri alojen asiantuntijoita aina tarpeen mukaan. Tavoitteena on laajentua toimimaan myös kansainvälisesti. Kaikki sisältö on tarkoitus tuottaa vähintään suomeksi ja englanniksi, mahdollisimman pian myös saksaksi.

Ottakaa yhteyttä, palveluiden käyttäjät, tarjoajat ja yhteistyökumppaneiksi toivovat!

Jokaisella OmaDigiOppaan osakkaalla on yrittäjätausta, ja sen myötä omat mentoriverkostot. Tärkeitä tiedon ja neuvojen lähteitä ovat olleet myös kaupunkien uusyrityskeskukset. Emmi Siitarille tärkeä on etenkin vanhan kotikaupungin Lappeenrannan Wirma, ja neuvoja on saatu myös NewCo Helsingistä.

– Mietimme myös yhteistyökuvioita NewCon ja Wirman sekä muiden vastaavanlaisten organisaatioiden kanssa. Ne olisivat hyvin luontevia maksuttoman digitietouden levityskanavia. Haluamme verkostoitua niiden tahojen kanssa, jotka tukevat meidän visiotamme.

Yhteydenottoja toivotaan tietenkin myös digiapua kaipaavilta, pieniltä ja suurilta yrityksiltä ja organisaatioilta. Sekä myös niiltä, joilla olisi tarjota omaa asiantuntijuuttaan.

– Etsimme hyviä, ammattitaitoisia kumppaneita. Fyysinen sijainti ei ole este, koska tavoite on skaalautua palveluilla koko Suomeen.

Teksti: Anne Penttilä
Kuvat: Roope Permanto

Lisää uutisia

Hyvinvointiyrittäjä yhdisti harrastuksen ja työn

Keväällä yrityksen perustanut Linda Kokkila auttaa ihmisiä voimaan paremmin. NewCo Helsingin palvelut antoivat hyvän pohjan yrittäjyyteen. Nyt omat verkostot ja suunnitelmallinen tekeminen kannattelevat eteenpäin.   Linda Kokkilan päivä on lähtenyt käyntiin...

Tämä tarina on tosi – liiketoimintaa tarinallisuudesta

Tarinallisuus on vahva trendi. Yhä useampi yritys markkinoi itseään ja tuotteitaan tarinoiden kautta. Kolmen humanistin perustama Tositarina tutkii, kaivaa esille ja kiteyttää yrityksen, tuotteen tai palvelun tarinan. Voisiko humanistien osaamista ja tutkimustoimintaa...

Tilaa uutiskirjeemme

Uutiskirjeissämme tarjoamme sinulle kattavan paketin niin yrittäjyydestä, Helsingin startup-kentän viimeisimmät kuulumiset kuin erilaisista tapahtumista ja koulutuksista, joiden avulla yrityksesi menestyy.

Kiitos tilauksesta!

Subscribe to the newsletter

Our newsletters will provide you with comprehensive information on entrepreneurship, the latest updates from the startup scene in Helsinki and different events and training opportunities that will help your business thrive.

Thank you!

Tilaa uutiskirjeemme

Uutiskirjeissämme tarjoamme sinulle kattavan paketin Helsingin startup-kentän viimeisimmistä kuulumisista sekä erilaisista tapahtumista ja koulutuksista.

Kiitos tilauksesta!

Prenumerera på nyhetsbrevet

Våra nyhetsbrev kommer att ge dig omfattande information om entreprenörskap, de senaste uppdateringarna från startscenen i Helsingfors och olika evenemang och utbildningsmöjligheter som hjälper ditt företag att frodas.

Tack så mycket!