Personal Shopper pistää pukeutumispulmat pakettiin

joulu 17, 2020

Kun aika ei riitä vaateostoksilla käymiseen tai vaatekaappi kaipaa päivitystä, Personal Shopper Ulla Hirvas tulee apuun. Hirvas loi itselleen unelmatyön pukeutumispulmien ratkomisesta.

Helsinkiläisessä kahvilassa istuu onnellisen oloinen yrittäjä. Personal Shopper Ulla Hirvas kertoo, kuinka on onnistunut auttamaan äitiyslomalta töihin palannutta asiakastaan tarpeellisten työvaatteiden löytämisessä. Äitiyslomalta alkoi myös yrittäjän oma tarina.

– Vaatetus on ollut aina intohimoni. Tein pitkään töitä vaatealalla ja asiakaspalvelutehtävissä. Hauduttelin samalla yritysideaani, mutta tuntui vaikealta hypätä pois palkkatöistä. Äitiyslomalla vapautui aikaa ajattelulle ja uskalsin lähteä kehittämään uutta, kertoo Hirvas.

Yrittäjyys itsessään ei vetänyt Ulla Hirvasta puoleensa. Hän näki yrittämisen mahdollisuutena luoda oman visionsa mukainen Personal Shopper -palvelu, jollaista juuri kukaan muu ei vielä tarjonnut.

– Julkkiksia stailataan, mutta kuka auttaisi tavallista ihmistä. Tunnistin, että palvelulle olisi tarvetta. Yrittäjän vapaus tehdä asioita omalla tavalla houkutteli. Kaipasin myös joustavuutta työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen, sanoo Hirvas.

Apua arjen vaateasioihin

Ulla Hirvas auttaa tavallisia ihmisiä pukeutumiseen ja vaatetukseen liittyvissä asioissa. Tyypillisiä asiakkaita ovat äitiyslomalta töihin palaavien lisäksi kiireiset uranaiset, jotka eivät ehdi kierrellä vaatekaupoissa. Miehet kaipaavat usein apua vaatekaapin perusasioihin tai vaatelahjan hankkimiseen.

– Yleensä asiakas laittaa minulle viestiä tarpeistaan ja kartoitan toiveita tarkemmin. Teen ennakkokierroksen liikkeissä, ja jos asiakas haluaa, lähdemme yhdessä kaupungille. Silloin asiakas saa keskittyä sovittamaan valitsemiani vaatteita. Haen tarvittaessa eri kokoja ja teen uusia ehdotuksia, kuvailee Hirvas.

Personal Shopperilta pyydetään myös apua jonkin tietyn vaatekappaleen, kuten täydellisten housujen tai juhlavaatteen, löytämiseen. Inspiraation etsijät toivovat uusia ideoita ainaisen harmaan ja mustan tilalle. Joskus asiakas haluaa, että koko vaatekaappi käydään läpi. Työ lähtee aina asiakkaan tarpeesta ja palvelut toimivat myös etänä.

– Teen vinkkilistoja vaikka erilaisista takkivaihtoehdoista tai tutkin asiakkaan kotipaikkakunnalla olevat liikkeet ja lähetän sähköpostilla suositukset niiden valikoimista.

Kestävää kuluttamista

Pukeutumisen ammattilainen toimii niin ekologisesti kuin mahdollista ja haluaa tukea erityisesti kivijalkaliikkeiden yrittäjiä.

– Painotan kotimaisuutta ja suosin suomalaisia kivijalkaliikkeitä. Sillä on iso merkitys, että joku palvelee tiskin takana ja ehkä työllistää muitakin. Kierrän asiakkaiden kanssa myös second hand -liikkeitä.

Ulla Hirvas ei koskaan osta jotain vain ostamisen vuoksi. Eivätkä asiakkaat ole niitä, jotka rakastavat shoppailua, vaan he todella tarvitsevat apua.

– Ei ole kestävää, että aina vaan heitetään vanhaa pois ja ostetaan uutta. Kannustan miettimään, mitä vaatteita voi säilyttää ja vaikka yhdistellä uudella tavalla. Silloin, kun uutta tarvitaan, hankinnat kannattaa miettiä fiksusti, sanoo Hirvas.

Vaakakupissa vapaus ja epävarmuus

Ulla Hirvas

Yrittäjäelämää on takana kaksi vuotta – ensin vuosi kevytyrittäjänä ja sen jälkeen toiminimellä. Ensimmäinen positiivinen yllätys tuli, kun Ulla Hirvas oli saanut yrityksen Facebook-sivun julkaistua.

– Meni muutama minuutti, kun minulla oli ensimmäinen asiakas. Silloin ajattelin, että wow, joku oikeasti tarvitsee tätä palvelua.

Ulla Hirvas hämmästelee, miten oma innostus voi olla jatkuvaa ja aivot raksuttavat vuorokauden ympäri. Hän on alkanut miettiä tarkemmin omaa ajankäyttöään ja hillitä tarttumista jokaiseen uuteen ideaan. Kun toisessa vaakakupissa on yrittäjän vapaus, toisessa painaa epävarmuus.

– Palkkatyössä palkka tulee tilille automaattisesti, mutta yrittäjällä se on epävarmaa. Ajankäyttö ja hinnoittelu ovat isoimpia haasteita. Laskuttamisessa täytyy olla tarkka ja tiukka. Liika kiltteys pois ja lisää kärsivällisyyttä, toteaa Hirvas.

Personal Shopper -palvelun tunnettuus on kasvanut, ja yrittäjä on tyytyväinen valintaansa.

– Tuntuu hyvältä, kun voin auttaa. Vaatetuksella pystyy vaikuttamaan ihmisen itsetuntoon ja omakuvaan.

Kuvat: Pasi Liesimaa

Lisää uutisia

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...

Nuoren yrittäjän unelmakauppa

22-vuotias Arzo Khan toteutti haaveensa ja perusti muodin verkkokaupan, josta ei blingblingiä puutu. Miksi kaikki kivannäköiset vaatteet ja korut maksavat aina niin paljon? Arzo Khan pohti jo pari vuotta sitten. Muotia aktiivisesti seuraavan helsinkiläisen mielestä...