Pelillisyysalusta Seppo syntyi opettajien halusta tehdä oppimisesta mielekkäämpää. Toimitusjohtaja Riku Alkio yllättyi, miten merkityksellistä yrittäjyydestä tuli itselle.
On vuosi 2011 ja opettaja Riku Alkio luotsaa leirikouluryhmää Roomassa. Nuoret ovat ideoineet Amazing Race -tv-ohjelman innoittamana pelin, jossa he kiertävät vihjeiden perässä Rooman kirkkoja. Nuorten tempautuminen peliin lyö Alkion ällikällä.
– Sanoin kollegoille, että meidän täytyy selvittää, mikä pelillisyydessä saa ihmisen innostumaan ja miten se voidaan tuoda kouluihin ja oppimiseen. Markkinoille alkoi tulla tablettitietokoneita ja mietimme, mitä lisäarvoa teknologia voisi tarjota, muistelee Riku Alkio.
Pian tämän jälkeen Alkio ja kaksi muuta opettajaa perustivat yrityksen, joka tänä päivänä tunnetaan nimellä Seppo.io. Inspiraatio nimeen tuli Kalevalan luovalta tekijätyypiltä – seppä Ilmariselta.
– Aika nopeasti huomasimme, että kolme opettajaa ei riitä, vaan tarvitaan muutakin ydinosaamista kuten koodaamista. Aloimme kerätä tiimiä ympärille. Aluksi koodasimme pelejä, mutta sitten ryhdyimme miettimään bisneksen kannalta, miten homma saataisiin skaalautumaan, kertoo toimitusjohtaja Alkio.
Yrittäjät loivat Seppon eli alustan, jolla jokainen opettaja tai kouluttaja voi rakentaa oman oppimispelin ilman mitään erityistaitoja. Suomalaisilla opettajilla on ollut tärkeä rooli Seppon kehittämisessä.
– Tuotetta kannattaa rakentaa läheisessä yhteistyössä käyttäjien kanssa. Ja uskaltaa lähteä markkinoille, vaikka tuote ei olisi loppuun asti hiottu, sanoo Riku Alkio.
Edelläkävijä muuttaa oppijan ja opettajan rooleja
Seppo auttaa rakentamaan mielekkäämpiä oppimiskokemuksia. Alun perin kouluille suunnattu tuote kiinnostaa nyt myös yrityksiä, ja yrityspuoli kasvaa vauhdilla.
– Seppo on ratkaisu motivaatio-ongelmaan eli miten saadaan kaiken ikäiset oppijat motivoitumaan ja keskittymään asiaan. Kun oppimisesta jää positiivinen muistijälki, se on paljon tehokkaampaa, sanoo Alkio.
– Motivoinnin merkitys korostuu, kun oppiminen tapahtuu yhä enemmän etänä. Pelkät verkkoluennot eivät motivoi.
Riku Alkion mukaan yrityksen suurimmat haasteet ovat liittyneet rahoituksen saamiseen kasvuvaiheessa ja siihen, miten pelillistäminen murtaa opettajan perinteistä auktoriteettiasemaa. Yrittäjyys on opettanut pitkäjänteisyyttä, kun asiat eivät tapahdu niin nopeasti kuin haluaisi.
– Seppossa oppiminen on sosiaalista ja interaktiivista. Vastuu siirtyy enemmän oppijalle, ja opettajasta tulee fasilitaattori ja sparraaja. Olemme menneet etukenossa ja kaikki markkinat eivät ole olleet valmiita tämän tyyppiseen oppimiseen. Nyt Seppo on jo käytössä eri puolilla maailmaa.
Rahoituksen saamiseen toimitusjohtajalta löytyy omaan kokemukseen pohjautuva neuvo.
– Rakenna omat bisnesanalyysit ja tuotteista saatavat raportit kuntoon alusta alkaen, jotta pystyt näyttämään evidenssiä sijoittajille ja muille sidosryhmille.
Tiimiin tarvitaan oikeanlaista osaamista
Uusille kasvuyrittäjille Riku Alkio painottaa talouden lainalaisuuksien ymmärtämisen tärkeyttä.
– Mieti yrityksen bisnesmallia ja skaalaamista. Kovin pientä tuotetta ei kannata myydä muualla kuin verkossa, ja liiketoimintaa pitää katsoa myös jälleenmyyjien näkökulmasta. Jos haluaa globaaliksi, niin se täytyy ottaa suunnitelmissa huomioon heti, summaa Alkio.
– Yrityksen menestystekijät kiteytyvät uniikkiin tuotteeseen, kunnossa oleviin taustaprosesseihin ja tiimiin, jolla on oikeanlainen osaaminen.
Mitä Riku Alkio itse tekisi nyt toisin? Suuressa mittakaavassa ei mitään.
– Osan fokusta hajottavista kokeiluista olisin ehkä voinut jättää tekemättä. Toisaalta ne ovat opettaneet, mihin kannattaa keskittyä. On tärkeää kuunnella eri alojen asiantuntijoita, mutta päätökset täytyy tehdä itse ja löytää oma linja kaikkien neuvojen keskellä.
Alkio kertoo tehneensä aina paljon töitä, mutta työmäärä yrittäjänä sekä toisaalta yrittäjyyden kokonaisvaltaisuus ja merkityksellisyys itselle ovat yllättäneet. Toimitusjohtaja laskee yksittäiset isot kaupat merkittäviksi onnistumisiksi, mutta vähintään yhtä tärkeiltä tuntuvat opettajien palautteet, jotka kertovat oppimisalustan vaikuttavuudesta.
– On palkitsevaa kuulla, miten opettajat ovat saaneet sellaisetkin nuoret innostumaan, joita oppiminen ei muuten kiinnosta. Myös syrjäytyneitä nuoria on saatu takaisin aktiivisen elämän pariin, iloitsee Riku Alkio.