Skaalautuvaa salaattibisnestä Stadissa

touko 20, 2021

Pinoa Foods tuottaa ekologista lähiruokaa Helsingissä vertikaaliviljelyä hyödyntäen. Yrityksen menestys on rakennettu ainutlaatuisella tuotteella, yrittäjien vahvalla visiolla, skaalautuvuudella sekä rohkealla verkostoitumisella.

Kun mainostoimistossa työskennellyt ekonomi Patrik Ignatius kertoi perheelleen ja ystävilleen alkavansa viljellä salaattia Helsingissä, reaktiot olivat näkemisen arvoiset. Ignatius ei ollut lainkaan viherpeukalo, mutta häneltä löytyi vahva visio, kaupallinen tausta ja palo yrittäjyyteen.

Vertikaaliviljelyyn keskittyvä yritys Pinoa syntyi vuonna 2018. Toiseksi perustajaksi lähti Ignatiuksen pitkäaikainen ystävä Ralf Holmborg.

– Yritys sai alkunsa aidosta kiinnostuksesta ja harrastuksesta. Näimme, että lehtivihannesten viljely kiihtyy Suomessa. Kuluttajatietoisuus on korkealla tasolla ja läpinäkyvyyden vaatimus kasvaa. Meitä kiinnosti ympäristöystävällisen teknologian kehittäminen kaupunkiviljelyyn, ja näimme potentiaalin vahvan brändin rakentamiseen, kertoo Patrik Ignatius.

Kilpailuetua ainutlaatuisesta tuotteesta

Kasvien taimija.Kaupunkiviljelijäkaksikko sai ensimmäiseksi asiakkaakseen Michelin-tason kokin. Kun toinen vuosi yrittäjinä lähti käyntiin, miehet olivat palvelleet jo sataa ravintolaa Suomessa.

– Otimme alusta alkaen kylmän viileästi puhelimen käteen ja kysyimme, saammeko tulla käymään. Pienessä skaalassa puskaradio ja referenssit toimivat tosi hyvin, muistelee Ignatius.

Yrittäjät keräsivät jatkuvaa palautetta asiakkailtaan ja saivat arvokasta tietoa tuotteiden sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Pinoalla oli myös ainutlaatuinen, muista erottuva tuote.

– Toimitimme versot ja yrtit elävinä, mikä moninkertaisti säilyvyyden verrattuna kilpailijoiden tuotteisiin. Suoratoimitusten yhteydessä pääsimme kysymään, mitä ravintolat oikeasti tarvitsevat.

Tänä päivänä Pinoan versot ja yrtit ovat myös kuluttajien saatavilla. Tuotteiden jakelu tapahtuu pääosin Keskon ja HOK-Elannon kautta.

Verkostot vievät eteenpäin

Patrik Ignatius

Patrik Ignatius, toimitusjohtaja, Pinoa Foods

Yrittämisessä Patrik Ignatiusta motivoi oman strategian luominen ja tietynlainen kontrolli. Hän muistuttaa, että yrittäjän arkea ei kannata romantisoida.

– Yrittäjänä voit aidosti päättää, mihin suuntaan viet toimintaasi, mutta se vaatii kovaa työtä. Onnistumiset kumpuavat omasta työpanoksesta, uhrauksista ja energiasta.

Pinoa laitettiin pystyyn omilla säästöillä ja pääomalainoilla. Myöhemmin yritys sai myös julkista rahoitusta ja mukaan saatiin neuvonantajia, jotka investoivat yritykseen.

– Meillä on apuna elintarvikealalla toimivia johdon konsultteja, jotka avaavat ovia ja auttavat meitä kehittämään kilpailustrategiaamme. Neuvonantajiimme kuuluu myös henkilöitä, jotka keskittyvät rahoituksen hakemiseen ja teknologian kehittämiseen, kuvailee Ignatius.

Pinoan toimitusjohtajan mukaan verkostoitumisen merkitystä ei voi korostaa liikaa.

– Ota rohkeasti yhteyttä ihmisiin. Hakeudu hautomoon, kiihdyttämöön tai muuhun paikkaan, jossa sinun täytyy puolustaa konseptiasi. Ei ole välttämättä kivaa saada palautetta, mutta yrityksestäsi tulee parempi.

Viljelijästä mahdollistajaksi

Pinoa on kasvanut muutamassa vuodessa niin, että se työllistää nyt neljä täyspäiväistä ja useamman osa-aikaisen työntekijän. Patrik Ignatiuksen mukaan skaalautuvuus on kasvun edellytys.

– Meidän tapauksessamme skaalautuvuus ei synny pelkästään lehtivihannesten kasvattamisesta. Iso osa toiminnastamme on vertikaaliviljelyyn soveltuvan teknologian kehittämistä. Teemme yhteistyötä yhden kansainvälisen teknologiayrityksen kanssa. Mietimme, miten voimme tuotteistaa vertikaaliviljelyyn liittyvää tietoa ja teknologiaa, kuvailee Ignatius

Pinoalle on tärkeää peilata kasvua perusideologiaan ympäristöystävällisyydestä ja hiilijalanjäljen minimoimisesta, joka oli yrityksen perustamisen ytimessä. Patrik Ignatius kertoo Pinoan siirtyvän seuraavien vuosien aikana enemmän mahdollistajaksi.

– Kaupunkiviljely on kasvava trendi varsinkin Pohjoismaissa, ja me haluamme olla mahdollistajina uusille yrittäjille. Uudessa liiketoimintamallissa meillä ei ole enää maantieteellisiä rajoja. Voimme toimia missä päin maailmaa vaan.

– Tärkein saavutuksemme on ollut kuluttajien luottamuksen saaminen. Tuhannet kotitaloudet valitsevat meidän tuotteemme ja käyttävät niitä päivittäin. Olen ylpeä tiimistämme, sanoo Ignatius.


Kiihdyttämöstä tukea startup-yrityksille

NewCo Accelerator tarjoaa pitkäaikaista tukea ja omistautunutta henkilökohtaista valmennusta varhaisen vaiheen startup-yrityksille. Tutustu palveluun ja ota yhteyttä NewCo Acceleratoriin.

Lisää uutisia

Helsingin kuuluisin kenkäkauppa on pärjännyt sitkeydellä

Alppilan Kengän omistaja, Harri Hasa, on kokenut viiden vuosikymmenen aikana lamat, finanssikriisit ja pandemian. Näin 73-vuotias kauppias on selvinnyt haastavalla yrittäjäpolullaan. Helsingin Porvoonkadulla sijaitsee 56-vuotias kivijalkaliike, joka on jo legenda. Ja...

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...