Suorahakualan uudistaja tähtää markkinajohtajaksi

loka 11, 2021

Pia Kantola nauttii työstään kasvavan yrityksen toimitusjohtajana. Hän kannustaa yrittäjiä rohkeuteen kasvun askeleiden ottamisessa.

Neljä vuotta sitten Pia Kantola marssi erityisen innoissaan tapaamaan kahta entistä kollegaansa. Rekrytointialalla uraa tehneet ystävykset olivat usein heitelleet ilmaan ajatuksia yhteisestä yrityksestä, mutta nyt Kantola halusi siirtyä sanoista tekoihin.

– Esittelin heille valmiin konseptin, hinnat ja koko paketin.

Tapaamisesta syntyi moderniin suorahakuun keskittyvä yritys, Taito Research. Kun vielä neljäs perustajaosakas liittyi joukkoon, koossa oli ammattitaitoinen tiimi, joka halusi haastaa suorahakualan perinteisiä tapoja ja vähentää siihen liittyvää mystiikkaa.

– Minua oli aina kummastuttanut, miksi suorahaku kestää niin kauan. Tunnistimme tarpeen perinteistä lyhyemmälle ja ytimekkäämmälle suorahakuprosessille, jonka tärkein osuus on laadukas ehdokaskartoitus, kertoo toimitusjohtaja Kantola.

– Prosessistamme on karsittu kaikki ylimääräinen. Keskitymme siihen, mikä tuottaa eniten lisäarvoa asiakkaalle ja hakijalle. Toimimme läpinäkyvästi ja tuomme kaiken datan asiakkaan saataville. On tärkeää, että asiakas tietää mistä maksaa.


Tasapainoilua ja hallittua riskinottoa

Asiakkaat ovat toivottaneet ketterän suorahaun tervetulleeksi. Taito Research pääsee kolmannella kokonaisella tilikaudellaan jo miljoonan euron liikevaihtoon.

– Meille kaikille perustajille oli heti alusta alkaen itsestään selvää, että haemme kasvua. Haluamme olla markkinajohtaja kuuden vuoden päästä, sanoo Kantola.

Kasvun mahdollistamiseksi Taito Research on palkannut rohkeasti uusia työntekijöitä. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä 14 henkilöä. Rekrytointeihin löytyy myös toinen syy: halu työllistää ihmisiä ja kehittää osaajia suorahakualalle.

Pia Kantolan mukaan kasvu vaatii aina jonkinlaista riskinottoa, ja kasvuyrityksen johtaminen on jatkuvaa tasapainoilua. Yrityksen strategia ei voi olla kiveen hakattu.

– Riskien suhteen olemme olleet aika varovaisia ja huolehtineet siitä, että puskuria löytyy. Välillä kauhistuttaa, onko meidän oma rekrytointivauhtimme liian kova ja seuraavana päivänä taas tuntuu, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi. Sen kanssa on opittava tasapainoilemaan.

– Kasvuvaiheessa olevassa yrityksessä ei voi tehdä täysin pitävää strategiaa. Täytyy elää vahvasti tilanteen mukaan ja pystyä tekemään nopeita päätöksiä. Se on yksi meidän vahvuuksistamme, toteaa Kantola.

Henkilöstön kasvukipuja Taito Research pyrkii ehkäisemään rauhoittamalla arkea ja toimimalla läpinäkyvästi: tavoitteita avataan jatkuvasti. Kantola haluaa, että yrityksessä jokainen voi kehittyä omaan tahtiin ja tehdä rauhassa töitä. Sen mahdollistaminen on yksi toimitusjohtajan tärkeimmistä tehtävistä.


Valitse kumppanit huolellisesti

Pia Kantola tiesi jo nuorena haluavansa yrittäjäksi. Ennen Taito Researchin perustamista hän kartutti ensin kokemustaan muiden yritysten palkkalistoilla ja otti sitten yrittäjyyteen liittyviä asioita haltuun toiminimellä työskennellessä.

Pia Kantola

Pia Kantola, Taito Researchin toimitusjohtaja.

– Pidän todella paljon kokonaisuuksien hallinnasta ja mahdollisuudesta toteuttaa itseään. Yrittämisessä viehättää myös ajatus siitä, ettei tarvitse tehdä jotain älyttömiä asioita vain siksi, että joku sanoo niin.

Uusia yrittäjiä Kantola kannustaa rohkeuteen. Jälkeenpäin saattaa harmittaa, jos jotain asiaa miettii turhan kauan.

– Seuraavan askeleen ottamista, kuten työntekijän palkkaamista, toimiston hankkimista tai vaikka uutta työkalua, ei kannata jäädä pohtimaan ikuisesti. Se on kasvun jarru. Kustannukset voivat ensin tuntua hurjilta, mutta siitäkin pääsee yli, kun liikevaihto kasvaa.

Kantolan mielestä kumppanit kannattaa valita yhtä huolellisesti kuin työntekijät. Kemiat ja yhteistyön toimivuus myös huonoina hetkinä ovat kriittisiä. Perustajien roolien miettimisellekin kannattaa uhrata hetki. Taito Researchissa perustajien roolit määriteltiin kunkin vahvuuksien perusteella. Roolit ovat eläneet sen mukaan, millaista uutta osaamista taloon on tullut.

– Älä ujostele kysyä mahdollisen yhtiökumppanin referenssejä ja tee kattava kartoitus, jos lähdet tekemään yhteistyötä tuntemattoman ihmisen kanssa. Osakassopimuksiin ja sopimuksiin ylipäätään kannattaa satsata. Puhukaa kaikesta avoimesti ja tehkää myös realistinen suunnitelma sen varalta, että yritys ei lähde lentoon.

– Yrittäminen ei ole tähtitiedettä. Se on vaan tosi kovaa duunia. Kuka tahansa voi lähteä yrittäjäksi ja onnistua siinä, mutta se vaatii vahvaa uskoa omaan juttuusi, sanoo Pia Kantola.


Pia Kantolan 3 vinkkiä ensimmäisen työntekijän rekrytointiin:

  1. Määrittele ensin, millaista osaamista tarvitset ja pidä siitä kiinni. Kun rekrytoi omaan yritykseen, prosessissa voi sokeutua ja nähdä potentiaalia kaikissa.
  2. Käy kandidaattien kanssa useampi keskustelu. Jos sinulla on yhtiökumppaneita, ota heidät mukaan keskusteluihin.
  3. Avaa kandidaateille yrityksen tilanne läpinäkyvästi, jotta he saavat heti mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan työnantajasta ja työyhteisöstä.

Tukea yrittäjyyteen

NewCo Helsingin yritysneuvojat tarjoavat luottamuksellista yritysneuvontaa yrityksen perustamiseen, aloittelevan liiketoiminnan kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. Tutustu maksuttomiin yritysneuvontapalveluihimme.

Lisää uutisia

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...

Nuoren yrittäjän unelmakauppa

22-vuotias Arzo Khan toteutti haaveensa ja perusti muodin verkkokaupan, josta ei blingblingiä puutu. Miksi kaikki kivannäköiset vaatteet ja korut maksavat aina niin paljon? Arzo Khan pohti jo pari vuotta sitten. Muotia aktiivisesti seuraavan helsinkiläisen mielestä...