Tämä tarina on tosi – liiketoimintaa tarinallisuudesta

syys 28, 2020

Tarinallisuus on vahva trendi. Yhä useampi yritys markkinoi itseään ja tuotteitaan tarinoiden kautta. Kolmen humanistin perustama Tositarina tutkii, kaivaa esille ja kiteyttää yrityksen, tuotteen tai palvelun tarinan.

Voisiko humanistien osaamista ja tutkimustoimintaa kaupallistaa, pohdittiin muutama vuosi sitten alan tutkijoiden tapaamisissa Helsingin yliopistossa.  – Kyllä voi, oli keskusteluiden lopputulos. Humanistista tietoa ja tutkimusta pitäisi ehdottomasti hyödyntää yhteiskunnassa aiempaa paremmin.

Siispä kolme humanistia, kulttuuri- ja kaupunkitutkijaa, päätti perustaa yrityksen. Yrityksen tavoitteena olisi luoda yhteys, jota ei ole aiemmin ollut yritysmaailman ja tieteenalan välillä.

– Viime aikoina on herännyt vahva tarinallistamisen kulttuuri. Myös yrityksiä, niiden tuotteita ja palveluita markkinoidaan yhä useammin tarinoiden kautta. Me pystymme osaamisemme kautta etsimään ne oikeat tarinat, tuomaan niihin historiallista perspektiiviä, kiteyttämään tarinan ja tuomaan siihen nykypäivän kokemuksia ja ihmisläheisyyttä, kertoo Pia Olsson, yksi yrityksen perustajista.


Rahoitushaun koulutus osoittautui kullanarvoiseksi

Samaan aikaan Tekes eli nykyinen Business Finland kutsui yliopistoväkeä Tutkimuksesta liiketoimintaa -rahoitushakuun.

– Osallistuimme rahoitushakuun ja siihen kuuluvaan koulutukseen kaksikin kertaa. Vaikka emme lopulta saaneetkaan rahoitusta, osallistuminen oli meille hirveän hyödyllistä, kertoo Terhi Ainiala.

Koulutus auttoi tulevia yrittäjiä kehittämään tutkimus- ja liikeideaa sekä miettimään markkinoiden tarpeita, tulevia tuotteita ja mahdollisia yhteistyökumppaneita. Perusteltua oli myös pohtia, ketkä olisivat perustettavan yrityksen kilpailijoita.

– Saimme myös sparraustukea. Palaute oli kannustavaa, meitä suoraan kehotettiinkin perustamaan yritys. Sanottiin, että tällaiselle on tarvetta. Vaikka tarinallistaminen onkin markkinoinnissa iso ilmiö, näin laajasti tutkimustietoon ja -osaamiseen nojaavia toimijoita ei ole.

Olsson, Ainiala ja Petja Kauppi perustivat yrityksen lokakuussa 2018. Sen nimeksi tuli Tositarina, koska se etsii ja rakentaa tosia, kestäviä tarinoita.


Tositarina rakentaa tarinoita, tarjoaa nimipalvelua ja koulutusta

Kolme yrittäjää katsoo kannettavaa tietokonetta.

Yrityksen keskeiset tuotteet ovat tarinan rakentaminen, nimipalvelut ja koulutus.

– Kaikilla on tarina. Ei tarvitse ajatella, että yritykselläni ei olisi tarinaa tai ettei se olisi riittävän kiinnostava. Jos asiakas on kiinnostunut yrityksestä ja sen tuotteista, häntä yleensä kiinnostaa myös, miksi yrittäjä toimii ja millainen tausta yrityksellä on.

Nimipalvelu lähti siitä, että Terhi Ainiala on erikoistunut nimistöntutkimukseen. Tositarina auttaa toimivan nimen löytämisessä yritykselle, tuotteelle tai palvelulle.

– Koulutuksen kysyntä on kasvanut viime aikoina. Koulutamme aloittelevia tai tietyn alan yrittäjiä ymmärtämään kestävän ydintarinan merkityksen sekä pohtimaan sitä, missä kaikessa sitä voi hyödyntää.

Tositarina pitää myös NewCo Helsingin järjestämän koulutuksen yrittäjille tarinallistamisesta.

– Olimme alkuvuodesta pitämässä luentomuotoista koulutusta, jossa kerrottiin esimerkkejä siitä, millaisia tarinoita yritykset hyödyntävät. Sieltä tuli ehdotus, että järjestettäisiin työpajakoulutusta, jossa osallistujat pääsisivät itse työstämään oman yrityksensä tarinaa.

Koulutus toteutuu etätapahtumana verkossa 1.10. ja koulutukseen voi ilmoittautua täällä: https://www.eventbrite.com/e/sanoita-yrityksesi-tarina-tyopaja-tickets-120374291747


Kolme tärkeää sparraajaa ja paljon verkostoitumista

Kolme yrittäjää poseeraa kameralle.

Yrittäjyys on kaikille kolmelle ainakin toistaiseksi sivutoimista, jokaisella on aikaa vievä päätyö. Olsson ja Ainiala työskentelevät edelleen Helsingin yliopistossa.

– Osaamme jo keskittää tarjontaamme alkuaikoja paremmin. Asiakkaita on riittänyt sopivasti, jotta voimme hoitaa työt hyvin. Itsemme lisäksi työllistämme myös muita humanisteja.

Yrittäjät kiittävät kaikkia niitä, joilta he ovat saaneet käytännön neuvoja ja rohkaisua. Yksi tärkeä taho on aiemmin mainittu Tekes/Business Finland, toinen on Helsingin yliopistossa toimiva Helsinki Innovation Services (HIS), josta saatiin todella hyvä sparraustiimi, kertoo Pia Olsson.

– Tuen löytäminen yliopistoympäristössä ei ole välttämättä aina itsestään selvää varsinkaan meille humanisteille, koska tuotteemme on jokin taito. Yleensä liiketoimintaidean kehittämisen lähtökohta on konkreettinen tuote, jolle haetaan skaalautumista. Kuitenkin humanisteja toimii yrittäjinä enenevissä määrin.

HIS:stä ohjattiin myös Helsingin kaupungin palveluiden pariin. Tulevat yrittäjät osallistuivat NewCo Helsingin koulutukseen yrityksen perustamisesta. Yritysneuvojan luona he kävivät saamassa palautetta liiketoimintasuunnitelmasta ja strategiasta sekä pohtimassa toiminnan kohdistamista ja yritystoiminnan pyörittämistä.

– Saimme yritysneuvojilta konkreettisia neuvoja. Aloittavan yrittäjän on esimerkiksi hankala miettiä, mikä olisi sopiva hinta palvelulle. Halusimme neuvoja myös siitä, voiko yritys toimia ilman yhtään päätoimista yrittäjää, kertoo Ainiala.

Yrityksiä tukevien organisaatioiden palveluiden lisäksi Olsson ja Ainiala korostavat vertaistukea ja verkostoja. – Verkostoituminen on uusille yrittäjille erittäin tärkeää.

Teksti: Anne Penttilä
Kuvat: Sami Heiskanen

Lisää uutisia

Tiina Hakalan yritys valloittaa Suomea glitterillä ja kukkaseppeleillä

Tiina Hakala on kulkenut värikkään yrittäjäpolun Lontoosta ja omasta korumallistosta glittermeikkien kimallukseen. Parhaat liikeideat ovat syntyneet rohkeasti kokeilemalla. Jos olet nähnyt festivaaleilla ja yritystapahtumissa näyttäviä glitter-meikkejä, -tatuointeja...

Hyvät nettiarviot yllättivät itävaltalaiskahvilan

Bernhard Gerlichin Helsingissä pyörittämä The Good Coffee Company on kerännyt asiakkailtaan huippupisteet netissä. Miten se vaikuttaa myyntiin? Eerikinkadulla sijaitsevan The Good Coffee Companyn ovella on vilskettä. Turistipariskunta on saapunut myöhäiselle...