Tavoitteena nuorten ylpeys omasta taustastaan

huhti 8, 2021

Koulutusteknologia-alan startup-yritys Vreal avaa nuorille maailmaa ja auttaa tiedostamaan oman historiansa. Samaan aikaa Helsinki tähtää maailman oppimisen pääkaupungiksi.

Vrealin toimitusjohtaja Johannes Söderströmillä on unelma. Hän haluaa saada erityisesti nuoret niin meillä kuin muualla tiedostamaan oman historiansa. Se tapahtuu Vrealin kehittämällä palvelulla, joka vie virtuaalikierrokselle kulttuurikohteisiin – myös suurelle yleisölle tuntemattomiin paikkoihin.

– Yhdistämme virtuaalisen maailman ja liveopastuksen. Voit kierrellä esimerkiksi museossa tai kirkossa virtuaalimaailmassa ja ruudulla opas kertoo tarinoita tuosta paikasta. Sillä on iso merkitys, kun opas avaa, mikä näkemässäsi on oikeasti kiinnostavaa.

Kesällä 2019 perustettu Vreal myy palveluaan museoille, joiden asiakkaita ovat puolestaan koulut.

– Haluamme näyttää maailmaa niille, joilla ei ole mahdollisuutta mennä paikan päälle. Koululaiset pääsevät tutustumaan esimerkiksi suomalaisiin museoihin tai Intiassa paikkoihin, joita eivät edes tiedä olevan olemassa. Se voi olla vaikka paikallinen pieni kirkko, jossa opas kertoo, miksi se on tärkeä ja oppilaat voivat esittää kysymyksiä.

Kuka tarvitsee palveluasi?

NewCo Helsingin kasvuyritysneuvoja Mia-Stiina Heikkala seuraa työssään EdTech eli oppimisen ja koulutuksen teknologiaratkaisut -toimialan kehitystä ja auttaa alan yrityksiä. Suomessa EdTech-yrityksiä on runsaat 250, joista suurin osa on pääkaupunkiseudulla.

– Toimiala on verrattain uusi, mutta se kasvaa kansainvälisesti noin 20 % vuodessa, kertoo Heikkala.

Heikkalan mukaan koulun arjen ymmärtäminen on alan yrityksille kriittistä. Yksi hänen tehtävistään on palauttaa yrittäjät perusasioiden äärelle.

– Onko sinulla maksavia asiakkaita? Onko yrityksen kehittämä sovellus sellainen, mitä opettajat todella tarvitsevat? Joskus tulee yllätyksenä, kun omalle tähti-idealle ei löydykään markkinatarvetta.

Mia-Stiina Heikkala kannustaa EdTech-alan yrityksiä kehittämään myynti- ja kaupallista osaamistaan sekä markkinoimaan rohkeammin. Hänen mukaansa koulutusviennissä meillä on vielä paljon tehtävää.

– Suomi on koulutuksessa yksi maailman kärkimaista ja näen paljon yrityksiä, jotka menevät tuo brändi edellä. Brändin kanssa saa olla varovainen, ettei käytä sitä väärin. Koulutusvientiä pitäisi tehdä kestävästi ja skaalautuvasti niin, että siellä on suomalainen pedagogiikka mukana.

Internet mahdollistaa kansainvälisen markkinan

Johannes Söderström

Johannes Söderström, Vrealin toimitusjohtaja.

Vrealilla on Johannes Söderströmin lisäksi yksi palkattu työntekijä, joka asuu ulkomailla. Miehet pitävät yhteyttä päivittäin, mutta eivät ole koskaan tavanneet kasvokkain.

– Me molemmat uskomme tähän tuotteeseen, mutta tietysti välillä tulee väärinymmärryksiä. On hyvä, että joutuu kirjoittamaan kaiken auki. Jos se ei onnistu, niin idea ei ollut tarpeeksi hyvä, sanoo Söderström.

Palvelun käyttäjälle kuvan laatu on tärkeä, mutta Söderström muistuttaa, että taustalta löytyy paljon muutakin.

– Takana on kahden vuoden koodaustyö. Olemme rakentaneet oman alustan, jossa palvelu pyörii. Kaikki se, mitä et näe, tekee tästä erikoisemman kuin muut vastaavat palvelut. Mietimme myös tarkkaan, milloin on paras aika kuvata, kertoo Söderström, joka on itsekin ammattikuvaaja.

Muutama suomalainen museo on jo ostanut Vrealin palvelun ja testaa sitä kevään aikana. Neuvotteluja käydään parhaillaan Egyptin museoista vastaavan ministerin kanssa. Tavoitteena on kuvata mahdollisimman paljon Egyptissä.

– Meillä on kuvaustiimi myös Delhissä Intiassa. Suomessa löytyy hienoja paikkoja, mutta maailmalla on aika paljon muitakin. Netissä oleva palvelu avaa mahdollisuudet kansainväliseen markkinaan. Tähtäämme siihen, että syksyllä palvelustamme tulisi livelähetys 24/7.

Byrokraattisessa maassa saa helposti apua

Mia-Stiina Heikkala on innoissaan, sillä hän vetää projektia, jonka tarkoituksena on vauhdittaa Vrealin kaltaisten yritysten matkaa – ja vielä enemmän. Syksyllä toimintansa aloittava Helsinki Education Hub yhdistää ensimmäisenä maailmassa oppimisen ja koulutuksen start up -yritykset, suomalaisen pedagogisen osaamisen, innovatiivisen oppimisympäristön ja akateemisen tutkimuksen yhtenäiseksi maailmanluokan vientituotteeksi.

– Kaikki toimijat yhteen tuovaa Hubia on kaivattu kauan. Hubiin tulee myös varhaisen vaiheen hautomo, jossa aletaan kehittää tuotteita ja palveluita, joita markkina tarvitsee. Helsinki haluaa olla maailman oppimisen pääkaupunki, iloitsee Heikkala.

Vrealin Söderström antaa kiitosta Helsingille ja Suomelle.

– Vaikka tämä on byrokraattinen maa, niin on helppoa olla yhteydessä Business Finlandiin, ELY-keskukseen ja muihin instansseihin. NewCo Helsinki on hyvä löytämään yhteistyökumppaneita ja on ollut arvokasta saada suoraa palautetta sekä tavata ihmisiä, jotka uskovat sinuun.

Johannes Söderström kokee olevansa onnistunut työssään silloin, kun nuoret voivat tuntea ylpeyttä omasta taustastaan.

– Elämme maailmassa, jossa kaikki on the best, the biggest, most important. Unohdamme, että Egyptissä on paljon muutakin kuin pyramidit ja Intiassa on muutakin kuin Taj Mahal. Unohdamme omien esi-isiemme rakentamat keskiaikaiset kirkot, jotka ovat edelleen samassa käytössä. Meidän pitäisi tuntea ne paremmin ja olla ylpeitä niistä.

Lisää uutisia

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...

Nuoren yrittäjän unelmakauppa

22-vuotias Arzo Khan toteutti haaveensa ja perusti muodin verkkokaupan, josta ei blingblingiä puutu. Miksi kaikki kivannäköiset vaatteet ja korut maksavat aina niin paljon? Arzo Khan pohti jo pari vuotta sitten. Muotia aktiivisesti seuraavan helsinkiläisen mielestä...