Vaikuttajat yhdistivät voimansa

marras 4, 2021

Finanssialalla uraa tehnyt Jessica Rantala perusti vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen mediatoimisto Content Cornerin yhdessä 13 muun vaikuttajanaisen kanssa. Rantala on pitänyt yli 10 vuoden ajan lifestyleblogia, jossa hän kannustaa sijoittamiseen ja rahapuheeseen.   

Vaikuttajien yritys ei syntynyt hetken mielijohteesta, vaan sitä hauduteltiin vuosia. Blogiensa kautta toisiinsa tutustuneet naiset työskentelivät yksinyrittäjinä ja päätyivät ensin hankkimaan yhteisen toimiston.

– Totesimme, että yhdistämällä myös liiketoimintamme pystymme saamaan enemmän synergiahyötyjä. Minut houkuteltiin toimitusjohtajaksi ja ajattelin, että näin hienoa tilaisuutta ei voi jättää käyttämättä, kertoo keväällä 2021 perustetun Content Cornerin toimitusjohtaja Jessica Rantala.

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritykset hyödyntävät vaikuttajien omia kanavia brändinsä, tuotteidensa tai palveluidensa tunnetuksi tekemiseen.

– Kun tunnettu vaikuttaja suosittelee jotain tuotetta tai kertoo käyttämästään palvelusta, ihmiset pystyvät samaistumaan siihen paremmin, kuin jos sama viesti tulisi yritykseltä itseltään, sanoo Rantala.


Vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä on brändien yhteensopivuus

Content Cornerin perustajat kuuluvat vaikuttajamarkkinoinnin pioneereihin Suomessa. Heille on syntynyt vahva ymmärrys ja näkemys alasta. Vaikuttajamarkkinointi halutaan nostaa uudelle tasolle.

– Asiakkaat kaipaavat vaikuttajamarkkinointikonseptien rinnalle usein entistäkin kokonaisvaltaisempia markkinoinnin ratkaisuja, joita me pystymme myös tarjoamaan. Meillä asiakas ja vaikuttaja ovat suorassa yhteydessä toisiinsa ilman välikäsiä. Sillä on iso vaikutus lopputulokseen, kun vaikuttaja osallistuu kampanjan suunnitteluun alusta alkaen, sanoo Jessica Rantala.

Jessica Rantalan mukaan brändien yhteensopivuus, brand-match, on yksi vaikuttajamarkkinoinnin tärkeimmistä asioista.

– Esimerkiksi vastuullisuudesta puhuva vaikuttaja ei voi tehdä pikamuotikampanjaa. Se on huono match. Yhteistyö lähtee myös siitä, että vaikuttaja haluaa olla aidosti mukana.

– Monella yrityksellä homma kaatuu siihen, että tuote on hyvä, mutta kukaan ei ole konseptoimassa sitä ja kertomassa miten tuote kannattaisi lanseerata.

Content Corner haluaa tehdä muiden alan toimijoiden kanssa työtä sen eteen, että vaikuttajamarkkinointi nähtäisiin luontevana osana markkinointia. Suuret yritykset ovat jo tottuneita vaikuttajamarkkinoinnin ostajia.

– Niissä ymmärretään, mistä on kyse ja tiedetään, että raportoimme tulokset todella tarkasti. Asiakas saa yksityiskohtaiset tiedot siitä, mitä yhteistyö on tarkoittanut rahassa ja miten tulokset ovat syntyneet. Pienten ja keskisuurten yritysten kanssa on vielä tekemistä, jotta tietoisuus lisääntyy, sanoo Rantala.


Pidä huolta sopimuksista ja talousasioista

Yrittäjyys on yllättänyt Jessica Rantalan positiivisesti. Vaikka osakkaita on 14, yhteistyö toimii hyvin.

Jessica Rantala

Jessica Rantala

– Mikään ei jää vain puheen tasolle vaan asiat tulevat tehtyä. Se on varmasti auttanut, että tunnemme toisemme entuudestaan ja kävimme kaikki asiat kunnolla läpi etukäteen.

Content Corner otti ulkopuolisen lakitoimiston avuksi keskusteluihin ja osakassopimusten tekemiseen. Rantala pitää tärkeänä, että asiat tehdään by the book.

– Kannattaa ajatella pidemmän päälle ja tehdä alusta alkaen kaikki sopimukset kirjallisena ja huolehtia, että pöytäkirjat ovat oikeasti olemassa. Nämä saattavat helposti jäädä, kun on innokkaana ystävien kanssa perustamassa yritystä.

– On tärkeää, että epäröinnit käydään läpi yhdessä ja kaikki uskaltavat sanoa, jos joku asia ei tunnu hyvältä.

Finanssialan ammattilaiselle realistinen budjetti on itsestäänselvyys. Aloittaville yrittäjille Jessica Rantala muistuttaa, että tulot täytyy varmistaa riittävän pitkälle, sillä kulut juoksevat koko ajan.

– Vaikka et rakastaisi exceliä, niin faktaa ja laskelmia täytyy olla, jotta varmasti pärjää. Mutu-tuntuma ei riitä.

Content Corner on jo ensimmäisen puolen vuoden aikana saanut unelma-asiakkaita, ja tavoitteet liikevaihdon sekä kasvun osalta ovat korkealla. Vaikuttajilla on myös pehmeämpi tavoite: pienyrittäjien, etenkin naisten, tukeminen. Sekään ei ole jäänyt vain puheen tasolle, vaan vaikuttajat ovat jo konseptoineet sarjan, jossa tuodaan esiin yrittäjänaisia heidän ympärillään.


Kun yrittäjiä on enemmän kuin yksi

NewCo Helsingin yritysneuvoja Maria Korpisalo kehottaa huomioimaan nämä kolme asiaa:

1. Käykää läpi tarvittavaa osaamiskokonaisuutta ennen yrityksen perustamista. Millaista osaamista tarvitsemme liikeidean toteuttamiseksi? Hyvä liikeidea ei riitä, vaan toteutus lopulta ratkaisee onnistumisen. Yritystoiminnan näkökulmasta yhdessä tekemisen tulee perustua toisiaan täydentävälle osaamiselle ja yhteisille tavoitteille.

2. Pohtikaa työnjako tarkkaan ja tehkää kannattavuuslaskelmat. Yhdessä ystävien kanssa perustetussa yrityksessä kannattavuusvaatimus on suurempi, sillä useamman henkilön on ansaittava elanto yritystoiminnan kautta. Kaikki tekevät kaikkea -asenne tuo harvoin toivottua tulosta. Tiimissä jokaisen vahvuudet on saatava valjastettua yrityksen käyttöön ja työtehtävät sekä vastuut määriteltävä.

3. Sopikaa yhteiset pelisäännöt kirjallisesti. Kirjallisella osakassopimuksella sovitaan oikeuksista, vastuista ja velvollisuuksista toisiaan ja yhtiötä kohtaan. Osakassopimuksella turvataan yhtiön toimintaedellytykset, mikäli osapuolten välille syntyisi ristiriitatilanne. Sopimus tulee laatia ja allekirjoittaa ennen kuin toiminta alkaa. Osakassopimuksen laatimisessa kannattaa käyttää asiantuntijan apua, jotta sopimus on pätevä.


Tukea yrittäjyyteen

NewCo Helsingin yritysneuvojat tarjoavat luottamuksellista yritysneuvontaa yrityksen perustamiseen, aloittelevan liiketoiminnan kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. Tutustu maksuttomiin yritysneuvontapalveluihimme.

Lisää uutisia

Helsingin kuuluisin kenkäkauppa on pärjännyt sitkeydellä

Alppilan Kengän omistaja, Harri Hasa, on kokenut viiden vuosikymmenen aikana lamat, finanssikriisit ja pandemian. Näin 73-vuotias kauppias on selvinnyt haastavalla yrittäjäpolullaan. Helsingin Porvoonkadulla sijaitsee 56-vuotias kivijalkaliike, joka on jo legenda. Ja...

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...