Yrittäjien kekseliäisyys kannatteli koronakevään yli

loka 29, 2020

Koronaepidemia sai yrittäjät kehittämään vauhdilla uudenlaisia tuotteita ja palveluita. Niiden avulla moni selvisi pahimmasta, ja nyt katse on jo tulevaisuudessa.

Valokuvaaja Nelli Kivinen tuijotti epäuskoisena tyhjää kalenteriaan. Kaikki kuvauskeikat oli peruttu tulevilta kuukausilta, jotka olivat parasta sesonkiaikaa. Elettiin maaliskuuta, jolloin korona sai koko maailman sekaisin.

Kotimaisista marjoista tehtyihin välipaloihin erikoistunut Bär Bar oli avannut uuden liiketilan Helsingin keskustaan vain muutamaa kuukautta aiemmin, kun yhtäkkiä kadut muuttuivat autioiksi. Yrityksen perustaja Jasmiina Vilpponen pohti kuumeisesti, mitä tehdä varastossa odottaville raaka-aineille ja henkilöstön työvuoroille.

NewCo Helsingin Senior Advisor Timo Suokas kollegoineen näki läheltä yrittäjien hädän, kun puhelimet alkoivat soida ja sähköposti täyttyi pulassa olevien yrittäjien viesteistä.


Karanteenipaketista tuli hitti

Vaikka huoli tulevasta painoi takaraivossa, yrittäjät tarttuivat toimeen. Bär Barissa ideoitiin tempaus, jossa työntekijät kuljettivat kahden päivän ajan ilmaisia smoothien ja marjakulhon sisältäviä karanteenipaketteja asiakkaiden kotiovelle.

– Halusimme piristää ihmisiä, pelastaa muuten hukkaan menevät raaka-aineet ja tarjota henkilöstöllemme mielekästä tekemistä. Teimme nopeasti nettiin tilauslomakkeen ja kehitimme jakelusysteemin. Suosio yllätti meidät täysin, kertoo Jasmiina Vilpponen.

Tempauksesta tuli niin paljon positiivista palautetta, että Bär Bar lanseerasi karanteenipaketista maksullisen version, joka oli myös menestys. Paketin pystyi halutessaan tilaamaan sukulaiselle tai ystävälle ja siihen kuului lahjakortti tulevia ostoksia varten.

– Meillä oli huono ajoitus uuden toimipisteen avaamisessa, mutta liiketoimintamme oli onneksi jo valmiiksi hyvin take away -painotteista. Korona-aika osoitti konkreettisesti kekseliäisyyden, uskalluksen ja ketteryyden merkityksen, sanoo Vilpponen.

Jasmiina Vilpponen

Valokuvaaja teki digiloikan

Kun ihmisiä ei voinut tavata kasvokkain, Nelli Kivinen keksi valokuvausta käsittelevät verkkokurssit. Hän halusi auttaa muita yrittäjiä ottamaan parempia kuvia.

– Julkaisin ensin pienyrittäjän tuotekuvauskurssin. Se otettiin hyvin vastaan, joten jatkoin järjestelmäkamera tutuksi -kurssilla. Tein kurssit nopeasti ja ketterästi, ilman isompaa säätämistä. Kurssit paikkasivat hyvin keikkoja, jotka peruuntuivat koronan takia, kertoo Kivinen.

Suomen positiivisimpana valokuvaajana tunnettu Nelli Kivinen säilytti asenteensa myös kriisin keskellä. Sosiaalisessa mediassa muutenkin aktiivinen yrittäjä järjesti kampanjan, jossa ihmiset julkaisivat kuviaan Nelli-naamari päässä. Naamarit oli tehty uuden studion avajaisiin, jotka jouduttiin epidemian vuoksi perumaan.

– Kriisissä täytyy painaa kaasua eikä jarrua. Olen iloinen, että uskalsin tehdä digiloikan ja sain verkkokurssit käyntiin. Liikevaihtoon tuli lopulta vain hetkellinen pudotus ja nyt ollaan taas viime vuoden vauhdissa. Täytyy uudistua, jotta pärjää, sanoo Kivinen.


Yrittämisen into ei ole kadonnut

NewCo Helsingin Timo Suokkaan mukaan päätoimiset yrittäjät, joilla on kohtalainen liikevaihto, ovat selvinneet koronan aiheuttamista haasteista verrattain hyvin.

– Yrittäjä on lähtökohtaisesti selviytyjätyyppi. Moni on pystynyt jollain lailla muuttumaan, kehittymään ja miettimään, miten tästä eteenpäin. Toiminnan luonne toki vaikuttaa. Palvelualoilla toimivilla yrittäjillä on ollut isoja haasteita.

Timo Suokas uskoo, että viimeistään korona on havahduttanut yrittäjät siihen, että maailmassa tapahtuu isoja ja yllättäviä muutoksia.

– Se on osa yrittäjäriskiä. On ollut hienoa huomata, että kaikesta huolimatta yrittämisen into ei ole kadonnut. Yritysneuvonnan asiakasmäärissä ollaan taas samalla tasolla kuin vuosi sitten.

Yrittäjät Nelli Kivinen ja Jasmiina Vilpponen jatkavat eteenpäin entistäkin sinnikkäämpinä.

– Bär Bar on kasvuyritys, joka uskoo puhtaiden kotimaisten raaka-aineiden kiinnostavuuteen. Meiltä on tulossa pian uusia tuotteita, ja liikevaihtomme on kasvanut viime vuodesta. Suunnittelemme myös laajentamista Aasiaan. Korona ehkä hidastaa menoa, mutta ei pysäytä sitä, toteaa Jasmiina Vilpponen.

Lisää uutisia

Helsingin kuuluisin kenkäkauppa on pärjännyt sitkeydellä

Alppilan Kengän omistaja, Harri Hasa, on kokenut viiden vuosikymmenen aikana lamat, finanssikriisit ja pandemian. Näin 73-vuotias kauppias on selvinnyt haastavalla yrittäjäpolullaan. Helsingin Porvoonkadulla sijaitsee 56-vuotias kivijalkaliike, joka on jo legenda. Ja...

Äidin ja tytärten kahvilassa leivotaan mummon reseptillä

Maria Nuutinen vaihtoi alaa ja osti tytärtensä Elli ja Sofia Uuksulaisen kanssa kahvilan. Liiketoimintakaupassa he saivat apua NewCo Helsingin yritysneuvonnasta. Helsinkiläisessä Rakastan-kahvilassa tuoksuu tuore pulla. Raitiovaunut jyristävät pitkin...

Alkoholiton elämäntapa kasvoi liikeideaksi

Laura Wathén ja Katri Ylinen loivat päihteettömyyden ympärille someyhteisön ja podcastin. Nyt he kasvattavat ilmiötä oman yrityksen kautta. Kulunut kevät on ollut Laura Wathénille, 30, ja Katri Yliselle, 31, yhtä juhlaa. Ensin kaksikko järjesti helsinkiläisellä Kuudes...