Vieraskynä – Anna Juusela Yanca Oy Ltd

2.9.2019

Riittääkö tosiaan, että keskitytään vain siihen mitä myydään ja unohdetaan miksi?

Aloita kysymällä ”Miksi?” Neuvoo Simon Sinek loistavassa kirjassaan Start With Why sekä 5,5 miljoonaa katselukertaa saaneessa YouTube-videossaan . Näin neuvon minäkin. Miksi teet sitä mitä teet? Miksi asiakkaitasi kiinnostaisi juuri sinun palvelusi tai tuotteesi?

Markkinointi, myynti ja brändääminen. Nämä käsitteet ovat asiantuntijoiden keskuudessa mitä moninaisemmin analysoituja, niitä varten on huippuunsa hiottuja tekniikoita, kehitetään yhä parempia työkaluja, jotta varmasti löydetään juuri se asiakas joka sinun tulee tavoittaa, jotta saadaan vietyä juuri se viesti perille, jota sinä yrität sanoa. Mutta, nykypäivän tiedostava kuluttajasukupolvi alkaa yhä enenevissä määrin turtua tälle informaatiotulvalle, jota mainostoimistot ja myyjät tuputtavat, onpa jopa kehitetty mainostenblokkaajia. Myynti, markkinointi ja brändääminen vaikeutuvat ja kuluttajat poimivat jyvät akanoista.

Riittääkö tosiaan, että keskitytään vain siihen mitä myydään ja unohdetaan miksi? Onko järkevää yhä jatkaa, tässä kiihtyvässä digitalisaation aikakaudessa, vain tuijottamista lyhytjänteiseen palkkion tavoitteluun? Olisiko sittenkin hyödyllisempää tavoitella sitä pidemmän tähtäimen unelmaa? Sitä, joka jossain taustalla kuiskuttelee? Juuri sitä, jota et ihan uskalla edes itsellesi myöntää? Sitä, joka saattaisi itsensä lisäksi hyödyttää montaa muutakin? Sitä, joka täydellisesti vastaisi kysymykseen, miksi teen sitä mitä teen.

Olemme tulleet aikaan, jolloin emme voi enää välttää sitä tosiasiaa, että elämme yltäkylläisyyden aikaa, jopa ähkyä. On käännettävä katseet siihen, miten voimme ryhtyä toimimaan kestävämmän kehityksen puitteissa niin, että siitä tulee uusi normaali. Miten voimme vaikuttaa oman yritystoimintamme kautta? Sillä yrittäjillä, jos joillakin, on mahdollisuus vaikuttaa. Kirjoitan tästä siksi, että monesti myynnin ja markkinoinnin toimenpiteillä pyritään nopeisiin voittoihin, jolloin isomman kuvan maalaaminen ja strateginen ajattelu saattaa jäädä jalkoihin aitouden kustannuksella.

Tämän vuoksi rohkaisen jokaista pohtimaan omaa ydintoimintaansa, syytä oman yrityksen olemassaoloon. Kun pakottaa itsensä epämukavuusalueelle, kyseenalaistaa oman toimintansa, saattaa löytää uusia ulottuvuuksia, ideoita ja toimintamalleja.

Millaisia uusia innovaatioita voisikaan syntyä esimerkiksi kiertotalouden, keinoälyn ja lohkoketjun piiristä, kun rohkeasti pohdittaisiin uusia tapoja toimia? Tottahan toki on leipää saatava pöytään, on markkinoitava ja myytävä, mutta osa ajasta kannattaisi käyttää myös itsensä puskemiseen pois mukavuusalueelta, uuden oppimiseen, kehittymiseen, tutkimiseen.

Koko maailma on avoimempi kuin koskaan, internet on täynnä tietoa, älä jää jumiin vanhoihin kaavoihin. Kokeile rohkeasti uutta, kysy jatkuvasti itseltäsi miksi, haasta ja kyseenalaista. Saatat vaikka vahingossa keksiä
paremman tavan tehdä myyntiä, kohdata helpommin asiakkaasi, ja markkinoida tuotettasi tai palveluasi. Näin pysyt askeleen edellä muita ja saat omaa persoonaa peliin, ja se on valtti, jota kukaan ei sinulta voi kopioida.

Vieraskynäkirjoittaja, Anna Juusela Yanca Oy Ltd, on kaupan konsultti ja kouluttaja, joka on puskenut itsensä epämukavuusalueelle ja vie nyt eteenpäin ideaansa siitä, miten lohkoketjua ja keinoälyä voidaan hyödyntää
pakkoavioliiton ehkäisemisessä.

Kirjoittajasta